Objavljeno u “Glasnku Karlovačke županije” 37/14 – 07. 10. 2014.
|
Plan gospodarenja otpadom Zagreb, srpanj 2014. NASLOV: PLAN GOSPODARENJA OTPADOM GRADA SLUNJA IZVRŠITELJ: IPZ Uniprojekt TERRA d.o.o. NARUČITELJ: Grad Slunj UGOVOR BROJ: TD 02/14 VODITELJ: Danko Fundurulja, dipl.ing.građ.
SADRŽAJ: 1. UVOD 8 1. UVOD Ovaj Plan gospodarenja otpadom Grada Slunja za razdoblje od 2014.-2020. godine usklađen je sa Strategijom i ostalim zakonskim dokumentima iz područja gospodarenja a ujedno je usklađen i s okvirnom Direktivom EU-a o otpadu (2008/98/EC) koja se temelji na društvu usmjerenom na reciklažu, a koja postavlja prioritete: Kao i u drugim područjima zaštite okoliša, i u području gospodarenja otpadom najbolji rezultati postižu se sinergijom svih sudionika i čimbenika pa tako i ovaj Plan gospodarenja otpadom uključuje suradnju s drugim jedinicama lokalne samouprave u rješavanju zajedničkih pitanja gospodarenja otpadom. Kratice: BAT najbolja raspoloživa tehnologija (Best available technology) 3. ANALIZA I OCIJENA STANJA I POTREBA U GOSPODARENJU OTPADOM UKLJUČUJUĆI OSTVARIVANJE CILJEVA Temelji politike gospodarenja otpadom u Republici Hrvatskoj sadržani su u Zakonu o održivom gospodarenju otpadom (NN 94/13), Strategiji gospodarenja otpadom Republike Hrvatske (NN 130/05), te Planu gospodarenja otpadom u Republici Hrvatskoj za razdoblje od 2007. do 2015. godine (NN 85/07, 126/10, 31/11). A) Zakonom o održivom gospodarenju otpadom utvrđuju se mjere za sprječavanje ili smanjenje opasnog djelovanja otpada na ljudsko zdravlje i okoliš na način smanjenja količina otpada u nastanku i/ili proizvodnji te se uređuje gospodarenje otpadom bez uporabe rizičnih postupaka po ljudsko zdravlje i okoliš, uz korištenje vrijednih svojstava otpada. Prema u Zakonu o održivom gospodarenju otpadom najveća dopuštena masa biorazgradivog komunalnog otpada koja se godišnje smije odložiti na svim odlagalištima i neusklađenim odlagalištima u Republici Hrvatskoj u odnosu na masu biorazgradivog komunalnog otpada proizvedenog u 1997. godini iznosi: Također sukladno Zakonu o održivom gospodarenju otpadom otpad koji je određen da se smatra posebnom kategorijom otpada mora se odvajati na mjestu nastanka, odvojeno sakupljati i skladištiti u skladu s načinom propisanim propisom kojim se uređuje gospodarenje posebnom kategorijom otpada. Jedinica lokalne samouprave izvršava obvezu odvojenog prikupljanja problematičnog otpada, otpadnog papira, metala, stakla, plastike i tekstila te krupnog (glomaznog) komunalnog otpada na način da osigura funkcioniranje jednog ili više reciklažnih dvorišta, odnosno mobilne jedinice na svom području. Jedinica lokalne samouprave koja ima više od 1.500 stanovnika dužna je osigurati funkcioniranje najmanje jednog reciklažnog dvorišta. B) Strategija gospodarenja otpadom u Republici Hrvatskoj između ostalog predviđa sljedeće aktivnosti: C) Plan gospodarenja otpadom u Republici Hrvatskoj osnovni je dokument o gospodarenju otpadom u RH za razdoblje 2007. – 2015. godine. Plan gospodarenja otpadom za razdoblje od 2007. do 2015. sadrži sljedeće: Prema Planu gospodarenja otpadom RH za razdoblje od 2007. do 2015 udio otpada koji je potrebno izdvajati iz komunalnog otpada primarnim izdvajanjem do 2015. iznosi 23%. Zakonodavni okvir RH Pregled propisa koji uređuju gospodarenje otpadom u Republi Hrvatskoj su:. Posebne kategorije otpada: Zakonodavni okvir EU Okvir za europsku politiku gospodarenja otpadom sadržan je u rezoluciji Vijeća EU-a o Strategiji gospodarenja otpadom (97/C76/01), koja se temelji na tada važećoj okvirnoj direktivi o otpadu (75/442/EEC) i drugim europskim propisima na području gospodarenja otpadom. Postoje tri ključna europska načela: Direktive EU-a za područje gospodarenja otpadom organizirane su u četiri »grupe« direktiva, ovisno o tome propisuju li: Najvažnije europske direktive i aktovi u sektoru gospodarenja otpadom su: 4.1. Opis postojećeg stanja sakupljanja, prijevoza i zbrinjavanja otpada Obuhvatnost organiziranim skupljanjem i odvozom otpada na području Grada Slunja iznosi 100%. Način skupljanja komunalnog otpada je sljedeći: Broj posuda za komunalni otpad Odvoz komunalnog otpada vrši se iz domaćinstava 1 puta tjedno te odvozi i odlaže na odlagalište “Pavlovac”. Otpad se do radnog polja dovozi vozilom za prijevoz otpada (smećar-specijalno namjensko vozilo i autopodizač- vozilo za prijevoz kontejnera). Otpad koji se dovozi na odlagalište razastire se i sabija unajmljenim strojem, te se prekriva inertnim materijalom. 4.2. Količine otpada Sustav primarne reciklaže (izdvojenog sakupljanja) na području Grad Slunja nije u cijelosti proveden. Na području Grada Slunja odvojeno se skluplja glomazni otpad, otpadni električni i elektronički uređaji i oprema i tekstil. U 2012. godini odvojeno je skupljeno 97 tona glomaznog otpada, cca 2 tone otpadnih električnih i elektroničkih uređaja i oprema te cca 1 tona tekstila. 5. POSTOJEĆE GRAĐEVINE ZA GOSPODARENJE OTPADOM Sanacija odlagališta predviđa sljedeće radove i aktivnosti: Tijekom odlaganja otpada na odlagalištu “Pavlovac” potrebno se pridržavati svih mjera propisanih glavnim projektom, a nakon otvaranja ŽCGO, odlagalište zatvoriti prema Planu zatvaranja odlagališta, te provoditi nadzor nad odlagalištem propisan Studijom o utjecaju na okoliš. Prilikom prihvata i otpada potrebno je otpad evidentirati i vagati. Po realizaciji županijskog centra za gospodarenje otpadom aktivno odlaganje otpada na odlagalištu “Pavlovac” mora biti prekinuto, a aktivirani podsustavi gospodarenja otpadom koji su predviđeni na rezerviranom prostoru odlagališta. Odlagalište se treba zatvoriti prema Planu zatvaranja. Ostale građevine za gospodarenje otpadom Slika7./1.- Shematski prikaz planiranog cjelovitog sustava gospodarenja otpadom Grada Slunja Neizbjegnuti otpad – proizvod s manje otpada Kvantitativni ciljevi Centar za gospodarenje otpadom U CGO-u se odvijaju različite aktivnosti vezane uz obradu otpada: Provedbom ovog Plana u Gradu Slunju planiraju se postići sljedeći ciljevi: Provođenjem navedenih aktivnosti i mjera Grad Slunj zadovoljit će dugoročne kvantitativne ciljeve navedene u tabličnim prikazima 7./1.-2. 7.2. Sprečavanje nastanka otpada Prevencija nastajanja otpada i mjere za smanjivanje nastajanja otpada se odnose na procese ili mjesta nastajanja otpada u svim područjima djelovanja, a podrazumijevaju odgovarajuće postupke, odnosno promjene u proizvodnim ili uporabnim procesima u svrhu smanjivanja otpada po količini, obujmu i štetnim sastojcima. Prioritet svakog cjelovitog sustava gospodarenja otpadom treba biti sprječavanje nastanka otpada. Suština izbjegavanja nastanka otpada sadržana je u izreci: “Najbolji otpad je onaj, koji uopće ne nastane”. Pod tim se podrazumijeva činjenica da otpad koji se izbjegne ne oštećuje čovjekovo zdravlje i okoliš i ne troše se sredstva za njegovu obradu (oporabu) i/ili zbrinjavanje. Korištenjem pogodnih načina proizvodnje i obrade, uvođenjem na tržište “povoljnih” vrsta proizvoda, te ekološki svjesnim ponašanjem krajnjih potrošača, mogu se smanjiti količine i štetnost otpada koji bi trebalo obraditi (oporabiti) i/ili zbrinuti. Osnovne mjere za izbjegavanje nastajanja otpada mogu se svesti na: Ponašanje potrošača Ostalo Unutar dvije godine od usvajanja ovog Plana potrebno je: 7.3. Edukacija i informiranje javnosti 7.3.1. Ciljevi 7.3.2. Ciljne skupine 7.3.3. Prijedlog mjera za ostvarivanje postavljenih ciljeva: 8. OPĆE MJERE ZA GOSPODARENJE OTPADOM, OPASNIM OTPADOM I POSEBNIM KATEGORIJEMA OTPADA Za određene vrste otpada koriste se različiti postupci sakupljanja ili predobrade i obrade s ciljem potpunog izbjegavanja ili što je moguće većeg smanjenja količina ostatnog otpada. Budući da je u gospodarenje otpadom potrebno uložiti velika financijska sredstva, treba težiti da otpada bude manje po masi i volumenu, te da se zbog ograničene dostupnosti energije i sirovina iz otpada iskoristi sve što je ekonomski isplativo („otpad nije smeće“). Odvajanje tokova otpada na mjestu nastanka omogućuje da se korištenje najbolje dostupne tehnologije provodi uz prihvatljive troškove. Najbolje raspoložive tehnologije (NRT ili engl. BAT) u zbrinjavanju krutog komunalnog otpada su one koje postižu najbolje učinke u smanjenju količina otpada koje je potrebno zbrinuti odlaganjem otpada, iskorištavanju energije otpada i odlagališnog plina te smanjenju emisija u zrak. Najčešće se primjenjuju sljedeće tehnologije s pripadajućim objektima: Dakle, cjeloviti sustav gospodarenja otpadom mora biti usklađen s važećim propisima zaštite okoliša, a što uključuje sustave i objekte za izdvojeno skupljanje i predobradu određenih vrsta otpada. U tabličnom prikazu 8./1 dane su grupe otpada, mogući način sakupljanja, mogući načini obrade i smjernice njihova vrednovanja u cjelovitom sustavu gospodarenja otpadom. Otpad životinjskog porijekla Rashladni kontejner Toplinska obrada Postupanje prema propisu Medicinski otpad-opasni Ljekarna Skl. ovlaš. sakupljača 8.1. Gospodarernje opasnim otpadom Navedeni opasni otpad koji se stvara u domaćinstvima zahtjeva poseban tretman budući da se ubraja u opasni otpad. S obzirom da u RH još uvijek nije razrađen koncept gospodarenja opasnim otpadom, ova vrsta otpada se skuplja u reciklažnim dvorištima i predaje ovlaštenim obrađivačima na daljnji postupak (obrada ili izvoz). Ovisno o načinu života i standardu, u ukupnim količinama komunalnog otpada opasni otpad sudjeluje u prosjeku soko 1% u mješanom komunalnom otpadu. 8.2. Gospodarenje posebnim kategorijama otpada Otpadni tekstil i obuća Građevni otpad Ambalaža i ambalažni otpad Otpadni električni i elektronički uređaji i oprema Otpadna vozila Otpadne baterije i akumulatori Otpadne gume Otpad iz industrije titan dioksida Otpad koji sadrži poliklorirane bifenile (PCB) i poliklorirane terfenile (PCT) Otpad koji sadrži azbest Otpadni mulj Medicinski otpad 8.3. Mjere prikupljanja miješanog komunalnog i biorazgradivog komunalnog otpada Biorazgradiv otpad iz domaćinstva na području Grada Slunja trenutno se skuplja zajedno s ostatnim miješanim komunalnim otpadom i bit će tretiran u objektima budućeg Centra za gospodarenje otpadom Karlovačke županije. 8.4. Mjere odvojenog prikupljanja otpadnog papira, metala, stakla i plastike te krupnog (glomaznog) komunalanog otpada Grad Slunj izvršavat će obvezu odvojenog prikupljanja otpadnog papira, metala, stakla i plastike te krupnog (glomaznog) komunalnog otpada na način da osigura: 8.4.1. Reciklažni otoci i pojedinačni kontejneri-posude 8.4.2. Posude za odvojeno skupljeni otpad u kućanstvima 8.4.3. Reciklažno dvorište Organizirano skupljanje određenih vrsta otpada u reciklažnim dvorištima obavlja se u skladu s propisima, te na taj način dolazi do unapređenja kvalitete usluge i smanjivanja troškova. Prednosti odvojenog sakupljanja u RD-ima: Osoba koja upravlja reciklažnim dvorištem dužna je zaprimati problematični otpad, otpadni papir, otpadni metal, otpadno staklo, otpadnu plastiku, otpadni tekstil, krupni (glomazni) otpad, jestiva ulja i masti, boje, deterdžente, lijekove, baterije i akumulatore te električnu i elektroničku opremu. 8.4.4. Skupljanje glomaznog otpada iz domaćinstva Na jednom sabirnom mjestu sustav prikupljanja glomaznog otpada zadržava se 3-7 dana. Ovaj sustav sakupljanja treba nadopuniti nedostajućom opremom za razvrstavanje otpadnih materijala na samom sabirnom mjestu. Predobrada skupljenog glomaznog otpada planira se obavljati na prostoru reciklažnog dvorišta kad bude u funkciji. Reciklažno dvorište Kompostana za odvojeno sakupljanje biorazgradivog otpada s javnih površina Grada Tablica 9.2./1 Planirana oprema za gospodarenje otpadom na području Grada Slunja do 2020. godine 10. POPIS PROJEKATA VAŽNIH ZA PROVEDBU ODREDBI PLANA 11. IZVORI I VISINA FINANCIJSKIH SREDSTAVA ZA PROVOĐENJE SANACIJE Javni izvori Prema Nacionalnoj strategiji gospodarenja otpadom, sredstva za ulaganja u gospodarenje otpadom bit će dostupna iz državnog proračuna, županijskih proračuna te gradskih i općinskih proračuna, a sve u zavisnosti od veličine i važnosti samih zahvata za unapređivanje gospodarenja otpadom. Hrvatska banka za obnovu i razvoj (HBOR) ustanovila je dva programa kreditiranja, pogodna za uspostavu cjelovitog sustava gospodarenja otpadom, tj. program za obnovu i razvoj komunalne infrastrukture i program za sufinanciranje ekoloških projekata. Krediti su u hrvatskim kunama, uz klauzulu u stranoj valuti. Strukturni fondovi EU Strukturni fondovi EU su u službi kohezijske politike EU. Cilj ove politike, koja iznosi preko trećine proračuna EU, je ostvarivanje gospodarske i društvene kohezije odnosno ujednačen razvoj unutar EU. Iz ovih se fondova financiraju razvojni projekti koji doprinose smanjivanju razlika između razvijenijih i manje razvijenih dijelova EU kao i promicanju ukupne konkurentnosti europskog društva i gospodarstva. Ovi su fondovi na raspolaganju zemljama članicama Europske unije koje imaju potrebe za dodatnim EU ulaganjima u ujednačen i održiv gospodarski i društveni razvoj. 11.2. Financijska sredstva potrebna za realizaciju Plana Tablica 11.2./1- Procjena potrebnih ulaganja u predviđenu opremu i objekate u razdoblju od 2014. do 2020. godine Objekti/oprema Ukupno 12. ROKOVI I NOSITELJI IZVRŠENJA PLANA 12.1. Terminski plan realizacije aktivnosti predviđenih ovim Planom 12.2. Izvršenje plana Grad Slunj dužan je o svom trošku, na odgovarajući način osigurati godišnje provedbu izobrazno-informativnih aktivnosti u vezi gospodarenja otpadom na svojem području, a osobito javne tribine, informativne publikacije o gospodarenju otpadom i objavu specijaliziranih priloga u medijima kao što su televizija i radio. Nadzor nad provedbom ovog Plana i Zakona o održivom gospodarenju otpadom na području Grada Slunja provodi inspekcija zaštite okoliša i zadužene i ovlaštene gradske i županijske službe. U provedbi inspekcijskog nadzora inspektori zaštite okoliša nadziru ispunjavanje propisanih uvjeta za obavljanje djelatnosti iz područja gospodarenja otpadom, vođenje očevidnika i drugih evidencija o postupanju s otpadom, ispunjavanje uvjeta, način rada i provedbu mjera za zatvaranje i sanaciju građevina za zbrinjavanje otpada, provedbu mjera gospodarenja otpadom utvrđenih procjenom utjecaja na okoliš i druge elemente sustava, u skladu s ovlastima utvrđenima Zakonom. Za tumačenje ovog Plana nadležan je gradonačelnik Grada Slunja. |